Har åpnet et av Norges mest moderne legekontorer

Storgata 23 ble nylig overlevert til Gjøvik kommunale Legegruppe 

Redaksjonelt > Aktuelle saker > Har åpnet et av Norges mest moderne legekontorer

I Storgata på Gjøvik finner du et av landets mest moderne og tilrettelagte legekontorer. Her har flere kommunale leger slått driften sammen og - initiert av kommunen selv; etablert Gjøvik kommunale Legegruppe. Tanken om å skape en bærekraftig arbeidsplass har vært i høysetet fra prosjektstart.

Både helsesekretærer og leger har deltatt aktivt i beslutningsprosessen. Fokus på god arbeidsflyt og trivsel har vært sentralt for å skape et arbeidsmiljø som de ansatte gleder seg til å være en del av. Det er valgt lyse, varme farger i rommene og tiltak som blant annet et lyst og stort venterom med lydskjermet ekspedisjon, sikrer at både pasienter og ansatte trives.

«Vi føler virkelig eierskap til løsningene her», bekrefter ledende helsesekretær Heidi Hansen.
Hun og resten av de ansatte på det nye kontoret har jobbet hardt for å få alt klart til åpning. En uke inn i driften koser gjengen seg i de nye lokalene og kan fortelle at åpningen har gått over all forventning.

«Nå gleder vi oss bare til arbeidshverdagen videre, både med tanke på arbeidsflyt, hyggelige omgivelser og smarte løsninger».

 

Legegruppen har blant annet fått et pauserom med «utefølelsen inne». Spiseplass og kjøkkenkroken finner du under en pergola i grønntoner.
Over pergolaen er det et atrium med glasstak som slipper rikelig med dagslys inn i rommet.

I planleggingen av legekontoret ble det fokusert på god bevegelse mellom rommene i lokalet. Soner som naturlig hører sammen ble lagt inntil hverandre. I bygget finner du for eksempel en uren sone, som brukes dersom man mistenker smitte. Det er også en egen ambulanseinngang til et akuttrom som legene har enkel tilgang til. Det er også enkelt for helsesekretærene å bevege seg mellom kontorplasser og blodprøverom. Her er det også egne urinprøverom – godt tilrettelagt både for ansatte og pasienter.

Lokalet er tilrettelagt for at legekontoret kan vokse. Det er allerede utlyst to fastlegehjemler til, som skal få plass her. Og enda er det plass til en lege til, dersom det skulle bli behov i fremtiden.

Helsesekretærene Heidi Hansen og Monica Andersen har rukket å jobbe en uke i de nye lokalene.
De sier åpningen har gått over all forventning. 

 

Gjennomtenkt løsning og godt samarbeid 

Selv om prosessen har gått kjapt etter at prosjektet ble godkjent i kommunen, har prosjektleder Lene Flattum Berntzen, sammen med gjengen som skal jobbe på legekontoret, gjort en grundig jobb med planleggingen i forkant. Lene mener også at formen på samarbeidet med entreprenør og byggherre har gjort at de kom så godt i mål med lokalene:

«TEMA har jobbet hardt, sammen med byggmestrene Bråthen og Brenden, for å hjelpe oss med å få et lokale vi kan være fornøyd med lenge – og som står seg i flere år.»

Et godt forarbeid gjorde at tegninger og planer til det nye lokalet ble gjort klart på tre måneder i oppstarten av 2023. Rivingen av de gamle lokalene kunne derfor starte allerede i april 2023. Lange tanker, både på nåværende bruk og fremtidig utvikling, sikrer at lokalene som nå er ferdig, har lang levetid. I tillegg til bruksområder har det også vært et stort fokus på at ansatte og pasienter skal trives i de nye lokalene. At prosjektet er vellykket handler ikke bare om god planlegging i forkant. Lene roser også Bråthen og Brenden for involveringen av leietakeren i prosjeketet.

«Det at entreprenøren som bygger for TEMA har ringt oss for å diskutere løsninger og problemstillinger hele veien, har vært en kjempetrygghet for oss og bidratt til at vi har kunnet ta raske og gode avgjørelser underveis. Vi har følt oss ivaretatt og sett hele veien og sitter nå med følelsen av at lokalet vi har flyttet inn i virkelig er vårt»

Børge Moen, Direktør for eiendom og forvaltning i TEMA, og Kjell Brenden, fra byggmestrene Bråthen og Brenden, 
står i det da uferdige spiserommet og ser på plantegningene til legekontoret. 

 

Hvordan tenke bærekraft når du bygger nytt?

Børge har vært ansvarlig for byggeprosessen fra TEMA sin side, siden de fikk anbudet i desember 2022.

«Det ligger mye bærekraft i å investere i gode lokaler til våre leietakere. Vi ønsker jo at leietakeren skal trives i lokalene, og derigjennom ønsker å benytte lokalene i mange år, også utover første avtalte leieperiode. I det ligger det økonomisk bærekraft . I tillegg har vi et generelt et stort bærekraftsfokus når vi tilpasser et lokale til en leietaker. De løsningene som velges må være varige, slik at de også kan gjenbrukes av ved et eventuelt leietakerskifte. Derfor er vi veldig glad for leietakere som er med oss og tenker langsiktig med gode og bærekraftige løsninger– som Lene og resten av gruppa som har vært med på å finne gode løsninger – også for fremtiden».

Om ombygging virkelig er nødvendig, tenkes alltid nøye igjennom. Der TEMA på en god måte kan gjenbruke gamle løsninger, gjør selskapet helst det. Et godt eksempel på det er etasjen under legekontoret i Storgata 23. Her er det lager, tekniske rom, toaletter og garderober for ansatte.

«Hele underetasjen leier vi ut nesten uten bygningsmessige tilpasninger. Her blir eksisterende planløsning gjenbrukt, og det blir kun utført enklere oppussing som maling av overflater samt bytte av slitt gulvbelegg», forteller Børge. «Det er viktig for oss å gjenbruke det vi kan, der løsningene er gode nok, og som kan fungere i lang tid fremover»

Børge forteller at det nå også er lagt inn fjernvarme i bygget, i stedet for den elektriske oppvarmingen som var i bygget fra før. Dette gjør også bygget smartere og mer bærekraftig i bruk. 

Det har vært fokus på god bevegelse mellom kontorer og prøverom. 


 
Legegruppen har valgt duse, men varme toner i lokalene.

En fornøyd gjeng før åpning av kontoret. Fra venstre: Prosjektleder og rådgiver fra kommunen Lene Flattum Berntzen, virksomhetsleder for legekontorene, Svanhild Hornsrud, helsesekretærene Jorid Solheim Toft, Heidi Hansen, Julia Crelah og Monica Andersen.

/Gjøvik kommunale legegruppe

Legekontoret vil på det meste kunne huse 8 leger + helsesekretærer – dvs ca 15 årsverk. Du finner legekontoret i Storgata 23, med godt tilrettelagt inngang, rett fra gateplan. Her er det også enkel tilgang til kollektivtransport og parkeringsplasser rett utenfor døra.


Kommunen har i det siste drevet virksomhetsoverdragelse fra fastleger med egen praksis, slik at det skal bli lettere for de legene å gjøre jobben sin. Nå blir det felles administrasjon og deling på utstyr, i stedet for at hver lege må holde administrasjon og utstyr selv. Les mer om legekontoret på kommunen sine nettsider.