Meld deg på vårt nyhetsbrev
Nyhetsbrev
lukk

Aktsomhetsvurdering

Bærekraft > Åpenhetsloven > Aktsomhetsvurdering

Aktsomhetsvurderinger
I henhold til Åpenhetsloven § 4 skal aktsomhetsvurderingene gjennomføres i seks trinn:

 

Våre fokusområder

Vi har mer enn 450 leverandører i TEMA. Våre aktsomhetsvurderinger tar utgangspunkt i en overordnet analyse av våre leverandører hvor det er årlige innkjøp for NOK 50 000 eller mer. Våre største innkjøp omfatter nybyggprosjekter, ombygging av eksisterende bygg, strøm/bioenergi og drift og vedlikehold av bygninger.

Innkjøp under NOK 50 000 utgjør samlet sett ca. 4% av våre innkjøp. Pensjon- og personalforsikring, festeavgift, leasing og management tjenester ved kjøp av selskap inngår ikke i analysen.

Prosentvis andel leverandørinnkjøp innenfor de forskjellige kategorier for 2024 i tabell under.

 

                     

Risikomatrise
Iboende risiko i vår leverandørkjede

  Andel 2024 LAV MODERAT Høy
Nybygg 59,45%      
Prosjekter/ombygging 15,46%      
Drift bygg, service og vedlikehold 12,48%      
Strøm/bioenergi/solenergi 7,43%      
Revisjon og andre tjenester 1,63%       
Vaktmester/renhold 1,60%    
IT-varer og tjenester 0,78%    
Forsikringer 0,65%    
Markedsføring 0,54%    

 

 

Tabellen ovenfor presenterer vår vurdering av den iboende risikoen i vår leverandørkjede. Dette viser den påvirkning eller risiko for negative konsekvenser som følger av våre største innkjøpskategorier. Denne analysen av risiko- og påvirkning er utgangspunktet for våre strategiske mål for ansvarlig forbruk, og oppfølging av våre leverandører.

Vår vurdering er at det er moderat til høy risiko for dårlige lønns- og arbeidsforhold og manglende HMS i leverandørkjeden knyttet til oppføring av nybygg og innkjøp til prosjekter/ombygging. Hvordan vi gjennomfører våre anskaffelser, følger opp kontrakter og samarbeider med og utvikler leverandører er viktige tiltak for å sikre respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Vår vurdering er at det er moderat risiko for dårlige lønns og arbeidsvilkår knyttet til innkjøp av vaktmestertjenester og renhold, samt til innkjøp av tjenester tilknyttet drift av bygg. TEMA ønsker å benytte anerkjente leverandører som ønsker å bidra til et bærekraftig og ansvarlig næringsliv.

 

Våre viktigste tiltak som er innført:

  • Stikkprøvekontroller på byggeplass for fysisk å kontrollere at de som arbeider på byggeplass har tilfredsstillende arbeidsforhold og vilkår.

  • Angi våre krav i avtaler med entreprenør (bok null). Leverandørene er forpliktet til å videreføre samtlige samfunnsansvarskrav i sine avtaler med underleverandører.

  • Intern opplæring av ansatte. Intern årvåkenhet er grunnleggende for å avdekke eventuelle misligheter i leverandørkjeden.

  • Kvalitetssjekk av nye og eksisterende forretningspartnere som inkluderer vektlegging av gode rutiner for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

  • Våre tiltak har foreløpig ikke avdekket noen betydelige negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Mer om Åpenhetsloven

Innkjøpspolicy

Les mer

Varsling

Les mer

Åpenhetsloven

Les mer