Klinikksjef Anne Mette og de ansatte på Anicura forteller om tilværelsen i klinikken på Kallerud
«Dyrene har en helt annen ro her inne og jeg kjenner nesten ikke noe av allergien min lenger», forteller Martin smilende. Veterinæren har kraftig katteallergi og den nye arbeidsplassen har gitt ham en ganske ny arbeidshverdag.
Anicura dyreklinikk tok et stort skritt opp og frem da de flyttet inn i nye lokaler på Kallerud og i samme slengen ble det største dyresykehuset mellom Oslo og Trondheim. Den byggmessige standarden og godt gjennomtenkte romløsninger har gjort mye for hverdagen, både for ansatte, kunder og dyr på den nye klinikken.
Bildet over: Martin er veterinær med kraftig katteallergi. Han har fått en ny arbeidshverdag i nye, godt ventilerte lokaler.
Her viser han oss den nye digitale dagsplanen som henger i fellesarealet midt i sykehuset.
Klinikksjef Anne Mette møter oss i den store og luftige resepsjonen. Hun smiler når vi gratulerer henne med ny klinikk og samtidig spør om hun merker forskjell på arbeidshverdagen her i forhold til den forrige adressen.
«Dyrene er mye roligere», kommer det umiddelbart fra Anne Mette.
Resepsjonen – eller butikken, som møter deg når du går inn i det splitter nye dyresykehuset, ligger bak en høy glassfasade med soldemping og med sittegrupper med god avstand mellom hverandre.
«Den luftige og gode plassen i venteområdet gjør at for eksempel en eier med katt ikke trenger å møte en hund i det de går inn eller ut. Dette har skikkelig mye å si for roen til både dyr og eiere», forklarer klinikksjefen.
Hun forteller at det ble som hun tenkte – hele klinikken. Og hun smiler når hun sier det. Det er en fin arbeidsplass å være på. De har plass til å vokse og de har plass til å utvikle et ordentlig godt fagmiljø. Siden de flyttet har hun også merket et tilsig av arbeidssøknader som hun ikke fikk før. Flere nyutdannede ønsker seg hit. Mange er folk som flyttet fra Gjøvik for jobb og utdanning, som nå ønsker å flytte tilbake.
«De nye arbeidssøkerne har definitivt en positiv effekt på fagmiljøet vårt her. I tillegg tenker jeg at dyresykehuset lager ringvirkninger i regionen, med tanke på hvor attraktivt det er å bosette seg her for folk i vår bransje.» sier klinikksjefen.
Bildet over: En liten hund får sjekket tennene sine i gode, luftige lokaler. Det nye dyresykehuset har lagt tilrette for utvikling og et godt fagmiljø og klinikksjefen har allerede merket en god økning på søknader til klinikken.
Klinikken har vært planlagt helt til minste detalj, av Anne Mette og et team av ansatte, sammen med Anicura-kjedens egne arkitekter. TEMA sin prosjektleder Rune, fortalte i saken vår om byggeprosessen, at han aldri har vært borti et så gjennomtenkt og godt planlagt prosjekt fra kunden sin side. Les saken her.
Detaljplanleggingen gjorde at gjengen i Anicura kunne flytte inn, uten masse overraskelser, i et bygg som fungerte etter hensikt fra dag én.
«Jeg må også presisere at det har vært behagelig å jobbe med både TEMA og Veidekke gjennom prosessen. Det at både utbygger og entreprenør har lang fartstid gjør at de har kunnet forutse utfordringer i byggeprosessen, som jeg ikke var klar over at kunne komme. Vi har derfor hele tiden løst problemer før de kom.» roser Anne Mette.
Utbygger, byggeier og leietaker har hatt møter hver fjortende dag hvor de har tatt en fot i bakken og gått igjennom eventuelle utfordringer som har ligget i "pipen". Det var ikke et kjempeenkelt bygg å navigere med diverse lydkrav, blykrav og ulike krav til ventilasjon avhengig av hva rommet skal brukes til. Anne Mette har ikke annet enn ros å komme med til teamet som gjorde at de kunne åpne det nokså avanserte dyresykehuset, ganske smertefritt i slutten av januar. Og det etter bare fem måneders byggeprosess.
Rett innenfor resepsjonsområdet sitter resepsjonist Linda og jobber bak en glassvegg med godt utsyn i inngangspartiet. Hun nikker bekreftende da vi spør om hun merker noen forskjell i arbeidshverdagen. Også hun nevner dyrene aller først. De har en helt annen ro i de nye lokalene.
«Så er det også veldig fint for oss å sitte og jobbe i disse lyse lokalene med såpass mye utsyn. Vi sitter avskjermet, men samtidig får vi lett med oss hva som skjer i kundemottaket og kan følge med på trafikken utenfor når det kommer nye kunder.»
Bildet over: Linda er resepsjonist i Anicura og er godt fornøyd med ny arbeidshverdag. Hun har kontorplass bak glassveggen hvor hun får jobbet fokusert samtidig som hun får fulgt med på trafikken i butikken.
Anne Mette tar oss med gjennom kontoret til Linda og viser oss klinikken som ligger bak resepsjonsområdet og butikken. Mellom resepsjonen og resten av klinikken ligger det en rekke behandlingsrom som brukes som poliklinikk – det vil si dagbehandling av dyr. Det går dører fra alle disse rommene, videre inn til resten av sykehuset. På andre siden finner vi en gang inn til personalrom og kontorer, samt det store fellesarealet mellom poliklinikk og operasjonsrom. Det er her vi finner Martin – veterinæren som er allergisk mot katter. Han forteller om ventilasjonssystemet som har gjort mye for arbeidshverdagen hans og viser oss den store skjermen med oversikt over hva som skjer på sykehuset.
«Denne skjermen er et nytt tiltak, som har gjort det mye enklere for de ansatte å følge med på hva som skjer på jobb i dag. Tidligere hadde vi en tavle med tusj, som vi måtte løpe inn og sjekke. Nå kan alle føre endringer digitalt, fra hvor det måtte være på sykehuset.»
Anne Mette viser oss operasjonssalene som ligger innenfor fellesarealet igjen. Her ligger det en hund i narkose og får tennene sine sjekket. Tannlegen smiler – forskjellen er stor til de gamle lokalene. Her kan hun snu seg rundt uten å dulte borti instrumenter og vegger – og utstyret hun trenger er lett tilgjengelig.
Bildet over:
God kommunikasjon mellom rommene og god plass til å snu seg er noe av det de ansatte trekker frem som det positive i de nye lokalene.
«Hver ansatt fikk jo også ansvar for å flytte og tilrettelegge sitt eget arbeidsrom da vi flyttet opp. Det tror jeg også har gitt alle sammen her litt mer eierskap til de nye lokalene.»
Medisinrom og utstyrsrom ligger lett tilgjengelig fra behandlingsrommene. Og glassvegger mellom rommene gjør det lett å kommunisere der det trengs. Det er en helt egen ro i lokalet og det kjennes virkelig at både dyr og mennesker har en god hverdag.
Se mer av klinikken her: